Rekondice je velmi prospěšná

Doc. RNDr. Pavel Kreml, CSc
předseda Slezského klubu stomiků Ostrava

RekondiceV polovině března přišla do našeho klubu pozvánka na rekondiční pobyt ve Švýcarsku pořádaný ONKO-ARCUS CENTREM Česká Lípa. Chvíli váháme, ale asi čtrnáct dnů před odjezdem s přítelem doc. Čermákem a mou manželkou posíláme přihlášky.

V pátek večer 9. dubna jsme na parkovišti v Praze a nesměle pokukujeme po dalších účastnících, z nichž se mnozí znají a bouřlivě se vítají. Jaká to bude parta? Co nás čeká? Po trochu namáhavé cestě autobusem přijíždíme do Melchtalu, malebné vesničky v údolí pod alpskými vrcholky. Další ráno vesnici přikryla sněhová peřina, sníh však rychle ustupuje do vyšších poloh, louky se zelenají a objevují se koberce jarních květin.

Splnil se mi dávný sen. V minulosti jsem měl možnost poznat spíše velká švýcarská města. Nyní stoupáme po svazích, procházíme kolem potoků a vodopádů, pozorujeme rozvíjející se jarní přírodu. Jsme jako na letním táboře. Zastavujeme u každé kytičky a dohadujeme se, jak se jmenuje, zvedáme pěkné kamínky, jsme opojeni nádhernými výhledy. Vedoucí pobytu PhDr. Svatava Kocinová je velmi starostlivá a dobře ví, kde bude hezká cesta a kde nám ještě bude bránit sníh. Spolu s dalšími spolupracovníky připravují každý den zajímavý program, jsou připravené přednášky, zejména ženám velmi pomáhají masáže a lymfodrenáže, postupně se učí uvolňovací cviky a poznávají cesty k obnovení proudění lymfy. Zástupce cestovní kanceláře pan Czerný je skvělým znalcem prostředí a ochotně zajišťuje naše delší výlety. Máme možnost poznávat i místní obyvatele. Jsou velmi zdvořilí, již z dálky každý zdraví a my jim to oplácíme úsměvy. Více se o životě ve vesnici dozvídáme v besedě s místním farářem. Lidé jsou zde skromní, opravdu těžce pracují a je to vidět na každém kroku. Všude je velmi čisto, každý kousíček trávy na neuvěřitelně prudkých svazích je kosen nebo spásán. Všechno funguje přesně a spolehlivě.

Jako na správném táboře se z toulek vracíme vyhládlí a již nás očekává usměvavá paní kuchařka, která vaří velmi dobře, ale i pestře a zdravě. Připravujeme si karneval, soutěžíme, vystavujeme nalezené přírodniny, tancujeme při harmonice, na kterou nám přichází zahrát místní zemědělec, výborně se bavíme. Postupem času se lépe vzájemně poznáváme a vytváří se dobrá parta. Lidé začínají otevírat svá srdce. Hovoří o problémech, které museli překonávat při zápase se závažným onemocněním, o tom, co jim pomáhá, o práci organizací pro onkologické pacienty.

Poslední večer při loučení si podáváme kamínek z potoka v Melchtalu a každý v jedné větě vyjadřuje své pocity po společně strávených čtrnácti dnech. Vyznání účastníků jasně hovoří o spokojenosti a o pozitivním vlivu ozdravného pobytu na zdravotní a psychický stav: „Bylo to krásné“. „Přeji si, abychom se zde setkali zase za rok“. „Ještě před několika měsíci jsem si myslel, že můj život skončil. Nyní se vracím plný naděje.“ „Moc mi to pomohlo, dozvěděla jsem se hodně užitečných informací“. „Všechno zlé je k něčemu dobré. Nemoc mi umožnila setkání s báječnými lidmi v tak pěkném prostředí“. „Děkujeme“.

Poděkování patří sdružení ARCUS-ONKO CENTRUM Česká Lípa za perfektní organizaci rekondičních pobytů v zahraničí i u nás. V neposlední řadě patří poděkování VZP za finanční podporu tohoto ozdravného pobytu. Bez její podpory by pro většinu účastníků byl takový pobyt prakticky nedostupný. Přínos pobytu se nedá jednoduše vyjádřit v korunách, v počtu spolykaných prášků či aplikovaných injekcí. Přesto výsledný efekt může být nenahraditelný. Věřím, že podobné pobyty budou pokračovat i v dalších létech a budou pomáhat dalším pacientům při návratu k normálnímu životu.